Crumple zone Capture éphèmère Flyfucking FORMATIONER GB Transmission #1 genreX Here we are now
Lighthouses of England and Wales Rain Forrest Cycle Screen Play Second Music for a European Concerthall Speaker vs. Speaker WORKSHOP: S_S_S Session S_S_S
< forrige
Lighthouses of England and Wales
Opførelse: Torsdag d. 10. maj kl 19:30
Kunstner:
Medvirkende: Aarhus Symfoniorkester
Lighthouses of England and Wales
 
Lighthouses of England and Wales er en guided tour gennem alle de vigtigste fyrtårne langs den engelske og walisiske kyst (som beskrevet i Trinity House Schedule of Lighthouses and Fog Signal Characters and Equipment), fra Solway Firth til Farne Islands, hvoraf nogle blev noteret “i felten”, og som portrætterer hvert fyrtårn for sig, efter tur, med ledsagende pre-ekkoer og “efter-billeder” af de andre. Og også en del af en topografisk serie af stykker med fokus på kompositorisk “overblik”, hvor fysiske karakteristika og statistik danner grundlaget for et stykkes musikalske realisering.

I løbet af sommeren 1987 besøgte jeg alle de vigtigste Trinity House [institutionen, som er ansvarlig for de fleste fyrtårne langs den engelske og walisiske kyst] fyrtårne. Jeg arbejdede på stedet og fra forskellige fordelagtige positioner, og noterede samspillet mellem deres mønstre og mindre vigtige eller mere fjerne lyssignaler. Jeg arbejdede udelukkende ud fra objektive kriterier og var ikke det mindste optaget af Romantiske undertoner af havbilleder eller stemningsbilleder (det dukkede senere op på mit skrivebord, da jeg inddrog disse ting i en mere ironisk kontekst). Jeg prøvede at undersøge orkestreringsmæssige måder at beskrive vejr, hav og naturfænomener på, der svarede til de forventninger vi har til en sådan musikalsk tilnærmelse. En præcis beskrivelse af vejr var vigtig. Jeg arbejdede under alle forhold og begav mig til nye steder i dagslys.

Størrelsesforhold var en anden ting jeg forsøgte at notere. Et fjernt fyrtårnssignal er det det svageste glimt i horisonten. Tæt på er det en enorm og tung lysstråle, der svinger sig forbi og synes at accelerere som den nærmer sig og blive langsommere som den fjerner sig. Dette er oversat til lyd på den mest konkrete måde ved at dirigenten laver en halvcirkulær fejende gestus hen over orkestret, hvilket som i en domino-effekt er tegn til hver enkelt musiker, som dirigentens arm passerer synslinien.
 
Dette tyste lys blev ved med at være et mysterium for mig, endda endnu mere når jeg betragtede den metronomiske og dynamiske måde fyrtårnene opførte sig på. At oversætte lys til lyd på mange samtidige niveauer var også en “orkestrationsmæssig” bestræbelse. Jeg forestillede mig muligheden for at lade stykket repræsentere en model af denne ø’s kystlinie, på størrelse med en koncertsal, hvor alle fyrtårnene skulle blinke i et tempo og skulle kunne høres/ses sammen. Det er som om man hurtigt rejser gennem en serie af forskellige beliggenheder, mens man hele tiden forbliver det samme sted. For at bruge en fotografisk analogi, så eksisterer beliggenhederne i hver sin dybde i synsfeltet. Der fokuseres på hver beliggenhed for en kort besigtigelse, før linsen drejes for at kontrollere og arbejde kunstnerisk, ved hjælp af bevidst at lade hver ny episode afbryde og distrahere lytterens opmærksomhed, og afkorte hans eller hendes engagement i det forgående motiv eller episode.

© Benedict Mason

INFO om billetpriser, åbningstider, adresser etc.

> Læs mere

MEDVIRKENDE:
> Kaj Aune

Spor 2007 - festival