Aarhus Symfoniorkester Bernard Parmegiani Jacob Anderskov Kaj Aune Cecile Babiole Natasha Barrett Jacob Brandt-Pedersen Eric-Maria Couturier Laurent Dailleau Søren Daugbjerg Ensemble 2000 djTRIO erikm Maria Laurette Friis The Ghettoblaster Ensemble
Henriette Groth Juliana Hodkinson Benedict Mason Christian Marclay Ikue Mori Ivo Nilsson Dalila Khatir Michael Nyvang Jonas Olesen Zeena Parkins Jakob Riis Sensors_Sonics_Sights Bjørn Svin Atau Tanaka Jørgen Teller Van Gogh Jennifer Walshe
< forrige
Kaj Aune
Kaj Aune optræder sammen med Maria Laurette Friis d. 11. maj kl 19:30. Hans videoværk 'Hjertest vår' vises d. 12. maj kl 19:30
Eksternt link: www.kajaune.net
Kaj Aune
Komponist, performer (DK), 1978
 
Hvordan vil du karakterisere kunstens potentiale?
Så vidt jeg ved findes det ingen generel enighed om hvad kunst er. Men hvis man taler om den type værker som bliver vist i museer, gallerier, koncertsale og lignende, så har jeg kun lidt tro på, at den har særlig stor indvirkning på samfundet og på de politiske afgørelser som bliver taget. For dette kræves nok en stærk fremtræden i massemedier. Til gengæld kan de få som er interesseret i kunsten og som opsøger den, have stort udbytte af den på en række forskellige personlige måder. Jeg selv sætter pris på denne mangfoldighed, et kaos hvor man ikke har oversigt. Både det at observere og lave kunst er vanskeligt, det gør det til en udfordring. Men det bliver meningsfyldt fordi man på et eller andet niveau udvikler sig. Det er altså i kunstens egenværdi og ikke i dens nytteværdi at jeg ser dens hovedpotentiale.

Hvilke muligheder, kvaliteter og begrænsninger finder
du i lyden som materiale?
Selv om lyd i sig selv er meget fascinerende, er det de kommunikative aspekter ved lyden som optager mig mest. F.eks. hvordan identitet kommer til udtryk gennem forskellige musikalske genrer. Lyden i sproget og hvordan vi bruger auditive effekter i vores dagligdagstale. Lyden i det visuelle, og det visuelle i lyden. For mig ville det være en begrænsning i sig selv at arbejde med en referencefri lyd.

Hvad mener du kendertegner det vellykkede værk?
For mig er et vellykket værk et værk hvor jeg sidder med fornemmelsen af at dette har jeg ikke set eller hørt før, og at dette var vigtig. Jeg tror dette indebærer at værket på en eller anden måde har noget mislykket og pinligt over sig, men alligevel på en interessant og overraskende måde. Det alt for perfekte og korrekte er kedeligt. Dette er måske fordi det bringer os tæt på det typisk menneskelige i både dagliglivet og op igennem historien.

Hvad kendetegner dit projekt på SPOR?
Fælles for både videoen Hjertets vår og Phantom of the Opera- projektet (i samarbejde med Maria Laurette Friis) er på det formelle plan en stærk sammenhæng mellem det auditive og det visuelle. Også genbrugen af materiale, både når det gælder musik, billeder og historie. Vigtig er også refleksioner omkring erindring, nostalgi, forfald og mangel på kontrol.

 

MEDVIRKENDE:
> Van Gogh

Spor 2007 - festival