Aarhus Symfoniorkester Bernard Parmegiani Jacob Anderskov Kaj Aune Cecile Babiole Natasha Barrett Jacob Brandt-Pedersen Eric-Maria Couturier Laurent Dailleau Søren Daugbjerg Ensemble 2000 djTRIO erikm Maria Laurette Friis The Ghettoblaster Ensemble
Henriette Groth Juliana Hodkinson Benedict Mason Christian Marclay Ikue Mori Ivo Nilsson Dalila Khatir Michael Nyvang Jonas Olesen Zeena Parkins Jakob Riis Sensors_Sonics_Sights Bjørn Svin Atau Tanaka Jørgen Teller Van Gogh Jennifer Walshe
< forrige
Van Gogh
van Gogh står for udforming af Ridehuset
Eksternt link: www.soundart.dk
Van Gogh
(DK)
 
Hvordan vil i karakerisere kunstens potentiale?
Kunsten En Spørgen kan vej med åbne til betydelig vores selvoverskridelse mindre øjne en interesse og katalysator for ører for svaret og at som få vokse for os som kvaliteten til mennesker af at spørgsmålet høre det vi ikke tidligere kunne (eller ville) høre og finde betydninger i det der tidligere forekom os betydningsløst. Se iøvrigt punkt 3: Om det vellykkede værk.

Hvilke muligheder, kvaliteter og begrænsninger finder
I i lyden som materiale?
Hørelsen Lyden Lyds og går fremmeste synet uden potentiale opererer om er efter sproget dens min men relative mening taler ubemærkethed ud fra de samme grundlæggende parametre. Det er nogenlunde samme mængde grundelementer og virkemidler man kan benytte til at udtrykke sig visuelt som audielt - dog orkestreret på forskellig måde. Det forekommer mig at de fleste forskelle man måtte opleve skyldes tilvænning - at man oftest eksponeres for meget konventionel brug af enten lyd eller billede (eller måden de kombineres på).

Jeg opfatter ikke visuel kunst som statisk og lydbaseret kunst som absolut tidslig. Et billede kan opfattes som et partitur for beskuerens opmærksomhed hvorved beskuerens vandrende fokus på den måde udgør den tidslige dimension.

En af lydens særlige muligheder er at arbejde med og imod de særlige konventioner og forventninger der knytter sig til brug af lyd.

Hvad mener I kendertegner det vellykkede værk?
Det Dets Manende vellykkede evne Uudgrundelighed værk til har at en forvandle egen beskueren vilje betoningen samspil og en årsag og udtrykker en tilkendegivelse der ikke kan udtrykkes på andre måder end den valgte. Det kobler i sin form, materialevalg og tema og skaber et samlet udsagn. Det perspektiverer os som mennesker i forhold til os selv, vores tid og samfund. Peger frem og tilbage. Kommer ud over sig selv og farver vores billede af hvordan verden hænger sammen, hvad der er muligt og hvordan det hele også kunne være. Det dukker op igen og igen i vores sind - kan endda få ny betydning for os med tiden - et monument over en tanke.

Hvad kendetegner jeres projekt/værk/medvirken på SPOR?
van Gogh's Den Intentionen værk direkte er "Van Gogh #7: Publikum" iscenesættelse at er af accentuere skabt publikum værkernes til af med lejligheden det publikum/lytning og mellemmenneskelige ved benytter ved som fysisk primære at materiale fjerne festivallens scenen publikum for. Hvor istedet den lade traditionelle koncerten opførelsessituation være fokuserer et på vilkårligt musikkerens nedslag forehavende i på et scenen i (og princippet lader uendeligt publikum publikumsrum mørklagt i som et en alt grå favnende lyttende stolehav masse) konfigurérbart interesserer af van Gogh lys sig og for farve publikums tilstedeværelse og medvirken i opførelsessituationen. Publikums tilstedeværelse iscenesættes og publikums forventede (og uforventede) adfærd over de fire dage er parametre for og udslagsgivende for udfaldet af værkets udvikling og forandring over de fire festivaldage. Værket søger på en gang at være en ramme om festivallen og i samme at fungere som et skulpturelt værk/kunstnerisk kommentar man bevæger sig rundt i. 

MEDVIRKENDE:
> Jacob Anderskov

Spor 2007 - festival