Aarhus Symfoniorkester Bernard Parmegiani Jacob Anderskov Kaj Aune Cecile Babiole Natasha Barrett Jacob Brandt-Pedersen Eric-Maria Couturier Laurent Dailleau Søren Daugbjerg Ensemble 2000 djTRIO erikm Maria Laurette Friis The Ghettoblaster Ensemble
Henriette Groth Juliana Hodkinson Benedict Mason Christian Marclay Ikue Mori Ivo Nilsson Dalila Khatir Michael Nyvang Jonas Olesen Zeena Parkins Jakob Riis Sensors_Sonics_Sights Bjørn Svin Atau Tanaka Jørgen Teller Van Gogh Jennifer Walshe
< forrige
Bjørn Svin
Bjørn Svin optræder d. 10. maj sammen med djTRIO
Eksternt link:
Bjørn Svin
dj (DK), 1975
 
Hvordan vil du karakerisere kunstens potentiale?
Egentlig bruger jeg mest tid og opmærksomhed på at lave rytmisk musik. Her er mit formål af bevæge folk, for det meste. Jeg ville sige at det også er kunstens grundformål i det hele taget. At bevæge. Jeg kan godt forestille mig at kunst kan skabe debat og andre ting. Men bevægelsen går forud for disse ting. Potentialerne afhænger af intentionerne. Alt er muligt. Bare man bevæges.

Hvilke muligheder, kvaliteter og begrænsninger finder du i lyden som materiale?
Lyd er kropslig. Lyd er talesprogets medie. Det er nemt for mig at udtrykke følelser gennem lyd.  Følelser hvis mening kun hviler i følelsen selv og ikke i det talte ords emner. Man kan udtrykke abstrakte billeder med lyd. Skabe virtuelle rum og virkeligheder med lyd. Jeg laver tit rytmer og lyde der giver visuelle associationer. Det er noget af styrken ved lyd. At den ikke kan ses. For jeg har sådan lyst til at se. Derfor er det pirrende at skabe lyd, der lyder som om at det næsen kan ses. Jeg begynder at forestille mig, hvordan det ser ud, og hvor det er på vej hen.

Hvad mener du kendertegner det vellykkede værk?
Jeg dømmer sjældent værker på den måde, derfor er det svært at svare på. Hvis man snakker om vellykkede værker kan man nemt komme til at sætte dem i modsætning til mislykkede værker. Og hvor de vellykkede så er de bedste. Jeg mener at vellykkede værker er bagsiden af de mislykkede værker. En vellykket kunstner er  i konstant forandring og i refleksion. Og så er alle kunstnerens værker væsentlige på hver deres måde. De mislykkede værker er der hvor tankerne bliver tænkt og de vellykkede er der hvor de bliver formuleret korrekt.

Hvad kendetegner dit medvirken på SPOR?
Jeg vil med vinylplader indgå i en improviseret dj trio hvor jeg regner med at stå for rytmerne. Jeg arbejder meget med spontan energi.

MEDVIRKENDE:
> Cecile Babiole

Spor 2007 - festival