Aarhus Symfoniorkester Bernard Parmegiani Jacob Anderskov Kaj Aune Cecile Babiole Natasha Barrett Jacob Brandt-Pedersen Eric-Maria Couturier Laurent Dailleau Søren Daugbjerg Ensemble 2000 djTRIO erikm Maria Laurette Friis The Ghettoblaster Ensemble
Henriette Groth Juliana Hodkinson Benedict Mason Christian Marclay Ikue Mori Ivo Nilsson Dalila Khatir Michael Nyvang Jonas Olesen Zeena Parkins Jakob Riis Sensors_Sonics_Sights Bjørn Svin Atau Tanaka Jørgen Teller Van Gogh Jennifer Walshe
< forrige
Henriette Groth
Henriette Groth medvirker på Screen Play d. 13. maj kl 16:00
Eksternt link:
Henriette Groth
Komponist og musiker (DK)
 
Hvordan vil du karakterisere kunstens potentiale?
At bedrive kunst er at improvisere over de kosmiske spilleregler. Vi får som mennesker mulighed for at sætte os i naturens sted, være skabende, lege flod eller gud. At opleve kunst kan udvide vores sanselighed og genfortrylle vores verden.
Kunst kan befrugte det tilsyneladende meningsgolde med en form for mening eller intensitet ved at indramme det og se på det som kunst. Den kan transformere kedsomhed og ligegyldighed til nærvær og gråd til sang.

Hvilke muligheder, kvaliteter og begrænsninger finder du i lyden som materiale?
Lyd er vibration. Den er fysisk og kommunikerer derfor direkte med kroppen. Vi bliver bogstavelig talt ramt af lyden. Det synes jeg er fascinerende. Vi kan ikke røre ved lyden, men lyden rører ved os.

Hvad mener du kendetegner det vellykkede værk?
Det vellykkede værk etablerer en verden som det er tro overfor. Det taler sit eget sprog flydende, men har samtidig en åbning ud mod noget andet. Det går til grænsen af sit sprog og stikker en tå ud over afgrunden uden at miste balancen.
Som improviserende musiker tænker jeg dog ikke så meget i afsluttet værk som i tilstand, kontrast, forvandling og forløb. Jeg interesser mig for indgangene, udgangene og overgangene. Hvordan kommer man ud af et værk og ”tilbage til livet” igen? Hvad tager man med sig? Hvordan bevæger man sig fra én æstetisk oplevelse til en anden? Hvordan går man ind i et værk, hvad er ens indstilling, hvad tager man med sig derind?

Hvad kendetegner dit projekt/værk/medvirken på SPOR?
Jeg skal opføre Marclays Screenplay sammen med duoen An Auf (Jakob Riis og Jacob Anderskov).

 


MEDVIRKENDE:
> Ikue Mori

Spor 2007 - festival